Eerste weken in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Moniek Bakermans - WaarBenJij.nu Eerste weken in Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Moniek Bakermans - WaarBenJij.nu

Eerste weken in Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Moniek

15 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo lieve volgers!

Na 2 weken in Nieuw- Zeeland is het wel weer tijd voor nieuw reisverslag.
Ik ben begonnen in Auckland en hoe meer ik zuid ging hoe mooier het land werd!

Op zaterdag 3 januari begon mijn bustrip met de kiwi Expercience bus. Dit is een rondreis bus, met een hop-on hop-off systeem dus je kan in en uit stappen wanneer je wilt als je het ergens leuk vind. Op deze manier reizen is ideaal, omdat je altijd veel leuke mensen ontmoet.

Mijn reis begon naar het verre Noorden naar "Bay of Islands" een gezellige standplaats met hele mooie huizen. Ik had al heel snel vrienden gemaakt met andere die op de bus zaten dus we hadden veel wandelingen gedaan in de omgeving. We hadden ook een dagtrip naar de top van het Noord eiland. Er waren hele mooie stranden hier en we hadden ook duinsurfen gedaan. Dit was echt super gaaf!

Eenmaal weer terug naar het zuiden gingen we naar "Hot water beach". De naam zegt het al "heet water" en dat klopte ook! Je kon in het zand een kuil graven en dan kwam er inderdaad heet water naar boven, maar dan ook echt heet! De bedoeling was een beetje dat we met de groep een kuil zouden graven en dan met z'n allen een soort Hot tub hadden, maar er waren zoveel mensen die dit deden dat het idee een beetje weg was. Het is ook natuurlijk wel raar, het was zo'n lekker weer en dan zouden we even in een kuil met heet water zitten. Ik ging toch liever afkoelen in de zee!

Tijdens het rijden in de bus genoot ik van de omgeving. Het is hier zo groen en heuvelachtig! En het is ook vol met schapen. Precies zoals ik me had voorgesteld van Nieuw-Zeeland. En de mensen hier zijn trouwens ook heel vriendelijk!

Na "hot water beach" kwamen we aan bij het kleine dorpje Waitomo. Hier is niet veel te doen behalve de grotten die er zijn. Ik was echt blij dat ik voor die activiteit had gekozen! Het was zo gaaf!
We gingen met z'n allen gekleed in warme wetsuits onderin de grotten met een grote band in het water. Terwijl we in onze grote banden dreven. Konden we boven ons "glowworms" zien. Dit was net als een sterrenhemel boven in de grotten. Net de droomvlucht! Je vergat hierdoor gewoon hoe koud het eigenlijk was.

De volgende dag was een drukke dag! We begonnen met een tour naar Hobitton! Ja inderdaad: the Shire waar Lord of the Rings en the Hobbit gefilmd waren. Heel erg toeristisch natuurlijk, maar toch wel leuk om te zien. De Hobbit-huizen zien er onwijs schattig uit en voor een moment denk je ook echt dag Hobiits ooit bestonden. Ok erg leuk om de verhalen over Peter Jackson te horen. Deze gast was echt door het dolle heen! Bijvoorbeeld: hij heeft een gedeelte aangepast wat 2 weken duurde en het was tijdens de laatste Hobbit film maar 8 seconden in beeld! Ik heb de laatste Hobit film gezien en ik kan me dit stuk niet eens herinneren!

Die zelfde avond gingen we naar "Tamaki" een Moari dorp. Maori's zijn de originele bewoners van Nieuw-zeeland. Het is een beetje hetzelfde idee als Aboriginals in Australië, maar de Maori's cultuur is veel interessanter.
Tijdens het bezoek aan dit dorp leerden we een hoop tradities van de Maori's. We kregen ook een concert van ze en er werd gezongen en gedanst. Daarna hadden we echt een enorm buffet! Het was lang geleden dat ik zo goed had gegeten, het was zelfs beter dan kerst. Tijdens de bustrip van het dorp naar Rotorura besefte ik hoe gaaf doe groep is waar ik mee reisde. De hele bustrip waren we liedjes aan het zingen, allemaal tegelijk! Het was net een schoolreisje. Echt gezelligheid!

Het dorp Roturura stinkt echt naar rotte eieren! Dat komt omdat het dorp is omgeven in Vulkanische grond. Je ziet op verwchillende plekken stoom uit de grond komen. In de ochtend gingen we naar Te Puia. Dit is een park in het Vulkansiche gebied. Je liep door plekken waar de stoom uit de grond komt en om je heen wat modder bubbeld. Ik was best wel onder de indruk van deze plek! Er was 1 klein waterpoeltje dat gewoon echt zat te koken. Onze gids deed daarin een zak met eieren erin hangen en kookte het voor ons. Daarna liet ze ons een plek zien waar het water echt heel wild was. Ze zei dat er een geiser was, maar die was heel onvoorspelbaar dus je moest geluk hebben om de geiser te zien. Na 5 minuten spoot de Geiser water in de lucht! We hadden inderdaad geluk!
Daarna hadden we nog meer geluk. Ze hadden ook een Kiwi vogel huis. Je moest geluk hebben om de Kiwi vogel te zien, want ze slapen heel veel. En ja hoor, we zagen er een! Hij was een stuk groter dan ik dacht!

Het volgende dorp was Taupo. Er was hier genoeg te doen, maar ik kwam voor 1 ding: de Tongariro Alphine Crossing. Dit is een wandeling die in de wereldtop staat voor beste dagwandelingen.
De volgende ochtend werden we om 5:30 opgehaald bij ons hostel en vanuit daar reden we naar het beginpunt van de trek. Het was erg koud in het begin, maar het begon al gauw warmer te worden. Zeker toen we moesten klimmen! Ik had het af en toe wel zwaar hoor, maar ik zag om me heen dat ik niet de enige was! Na de eerste klim heb je een goed uitzicht van de twee vulkanen waar we tussen liepen. Één van de twee staat bekend als de Mt. Dome van Lord of the Rings. Schijnbaar zijn er genoeg toeristen die "de ring" kopen voor 130 dollar om die vervolgens in de krater van Mt. Dome te gooien. Toen ik aan het begin van het pas wat omhoog naar de vulkaan keek was ik even aan het twijfelen. Het zou 2 uur duren om omhoog te klimmen en 20 minuten om weer naar beneden te gaan zo stijl was het. Ik dacht laat maar zitten. Bovendien hadden we nog 4,5 te gaan tot het eindpunt.
Na weer een flinke klim waren we op het hoogste punt van de trek: 1886 meter. Ikzelf vond het nogal wat! Vanuit daar had je een mooi zicht over de felblauwe vulkanische meren. En wéér die rotte eieren lucht!
Vanuit daar was het 2 uur alleen maar naar beneden. Na een tijdje kregen m'n knieën het behoorlijk te verduren!
Uiteindelijk hadden we de 20km in iets meer dan 8 uur gedaan. Ik was natuurlijk helemaal kapot hierna, maar het was alle spierpijn waard!

Met ongelooflijke spierpijn reden we de volgende dag weer verder naar het zuiden. We kwamen terrecht in een klein plaatsje River Valley. Het enige wat er eigenlijk is in River Valley is de lodge daar. De bus kom er niet eens komen omdat het te stijl omlaag was. Het was een leuke hut omgeven met bergen en naast de rivier. De slaapkamer was ook leuk we zaten met 36 man op 1 kamer en de matrassen lagen gewoon pal naast elkaar! Heel erg knus!
In de avond hadden 5 van ons een uurtje in de sauna geboekt. Het was echt een supergoede sauna en we konden na iedere sessie lekker afkoelen in de rivier in de super mooie omgeving. Ik sliep die avond heel erg goed!

Uiteindelijk kwamen we aan in de laatste stad in het Noorder eiland en de hoofdstad van Nieuw-Zeeland Wellington. Hier had ik een extra dag en ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want het is een superleuke stad! Het deed me ook een beetje denken aan de stad San Fransisco. Ik heb vooral een beetje rondgehangen, naar het gratis museum geweest en naar de Botanical Gardens.

De volgende dag was het weer vroeg op, want we hadden de ferry naar het Zuider eiland.
Ik was al erg onder de indruk van het Noorder eiland en iedereen zegt dat het Zuiden beter is! Dus ik kijk heel erg uit naar de komende weken.

Je ziet het natuurlijk weer in mijn volgende verslag!

  • 15 Januari 2015 - 07:10

    Mirjam:

    Hoi meiske
    Weer een heel mooie verslag
    Volgens mij heb je australie goed af gesloten zodat je nu echt goed kan genieten
    Van New Zeeland
    Wat mooi daar zeg
    Geniet ervan dikke kus
    Papa Mama

  • 15 Januari 2015 - 15:22

    Familie Bekkers Uit Waalre:

    Hallo Moniek,

    wat een nieuw avontuur waar je weer middenin zit!!
    Keileuk om te lezen.
    Wat maak je toch allemaal mee.

    Geniet weer van het komende avontuur op het Zuider eiland!!!

    Liefs en tot je volgende verslag, we kunnen niet wachten.
    Lau en Dianne ,Tess,Eefje en Ties Bekkers.

  • 17 Januari 2015 - 23:09

    Nicole Emmerik:

    Hoi Moniek,
    Wij zijn weer terug uit Ozzie met een rugzak vol aan indrukken. Wat was het gezellig jou te zien in Sydney. Petje af meis wat jij allemaal al hebt doorkruist. Ik vind het helemaal geweldig wat je hebt gedaan en nog aan het doen bent. Wij genieten van de verhalen en zeker nu we er zelf geweest zijn. Geniet nog met volle teugen want binnenkort zit het erop. Met een ervaring rijker weer naar "huis". Wat zal een ieder op jou avonturen jaloers op zijn, ik in ieder geval wel. Do'nt worries mate, have a good time. Gr Nicole

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 16 Mei 2011
Verslag gelezen: 22146
Totaal aantal bezoekers 62528

Voorgaande reizen:

18 Maart 2013 - 11 Maart 2014

Australië

11 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Bangkok

15 Juni 2011 - 25 Oktober 2011

Westhampton Beach

Landen bezocht: