Jackaroo Jillaroo school Tamworth - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Moniek Bakermans - WaarBenJij.nu Jackaroo Jillaroo school Tamworth - Reisverslag uit Tamworth, Australië van Moniek Bakermans - WaarBenJij.nu

Jackaroo Jillaroo school Tamworth

Blijf op de hoogte en volg Moniek

20 April 2013 | Australië, Tamworth

Hallo lieve volgers,

Mijn laatste blog is nog niet zo heel lang geleden, maar ik wil altijd graag meteen met iedereen delen wat ik heb meegemaakt. Zo heb ik afgelopen 5 dagen echt een fantastische tijd gehad. Het lijkt kort vijf dagen, maar ik heb heel veel gedaan dus het word een lang verslag (vrees ik). U bent gewaarschuwd!


Afgelopen maandag ben ik begonnen aan de cursus waar ik al een tijdje naar uit keek: Jackaroo Jillaroo school in Leconfield. Oftewel een soort cowboy cursus die je voor een groot deel leren hoe het er op boerderijen in Australië aan toe gaat.

Ik was zaterdag avond al aangekomen in Tamworth, een dorp in de buurt van de ranch. In het hostel zaten al meer mensen die de cursus gingen doen, dus het was wel gezellig dat je die van te voren al kan leren kennen. De meesten waren backpackers, maar er was ook een moeder met haar 2 dochters van 9 en 11 en het was echt heel leuk om 2 van die entausiaste meiden erbij te hebben.

We werden maandagmorgen opgehaald en na een stop bij een tweedehands kledingwinkel en slijterij gingen we verder naar Leconfield. Zodra je van de weg af gaat rijd je tussen de boerderijen. En die zijn niet zo vlak als in Nederland! Het zijn echt ongelooflijk veel en hoge heuvels, waar je ook kangaroo's ziet.
Bij aankomst kregen we een korte introductie en na de lunch kregen we onze paarden aangewezen. Ik kreeg een prachtige merrie Lotta. De eerste dag was ik eigenlijk nog wel bang voor haar omdat ze zo groot is, dat kon je wel merken aan haar. Na het opzadelen en verzorgen kregen we meteen een kleine les over de basisdingen als draaien en achteruit. Daarna gingen we de heuvels op om een stuk te rijden. Het rijden vond ik echt leuk en het uitzicht was prachtig! Ik had niet verwacht dat we meteen de stijle heuvels op en af gingen. Het was eng maar het ging wel goed. Nadat we de paarden weer in de wei hadden teruggebracht gingen we wat eten bij de ranch. Het eten daar is lekker gezond vergeleken met het backpackers voedsel wat ik de afgelopen weken heb gegeten. Het personeel zorgt er wel voor dat je s'avonds entertaint word met groepsspellen bij het kampvuur. Dat was erg leuk en gezellig en zo kom me elkaar beter leren kennen. Je moet ook iets als je geen internet en telefoon hebt haha.

De volgende dag hadden de meesten spierpijn tussen de benen dus we liepen een beetje moeilijk. Die ochtend kregen we een demonstratie over hoe je spellen kan spelen met je paard zodat je die een soort van kan temmen en dingen leren. Je leert dat houding en bepaalde handbewegingen erg belangrijk kunnen zijn. Daarna kregen we een les hoe je de hoeven van een paard verzorgd.
Na de lunch mochten we zelf de spellen die we bij de demonstratie zagen toepassen op onze paarden. Je kon zo goed leren hoe je met het paard moest omgaan.
Daarna zijn we de heuvels ingegaan op onze paarden om schapen te zoeken. Toen we die eindelijk gevonden hadden moesten we als groep samenwerken om te zorgen dat de schapen bij de ranch kwamen. Dat ging best goed, het scheelt ook een hoop dat schapen dom zijn dus ze bleven enigzins bij elkaar. Het was echt mooi werk om te doen en super leuk!
Ze hebben ons toen geleerd hoe je schapen vangt met de hand (best lomp) en bij een schaap hebben we geleerd hoe je die moet scheren. Een ander schaap was een ongelukkig schaap want die hadden we uitgekozen om op te eten. Dus ik heb gezien hoe de keel werd doorgesneden en daarna werd gevild en de organen verwijderd. De dag erna lieten ze zien hoe je het vlees verdeeld. Dus het schaap bleef de hele avond hangen op de plek waar wij aten en kampvuur spellen deden.

Op woensdagmorgen kregen we weer een demonstratieles over welke spellen je met paarden kan spelen. Daarna gingen we lunch klaarmaken en hebben we boven op de heuvel gaan picknicken. We hebben toen wat geleerd over onkruid en hebben toen onkruid gewied. Het zware daaraan was niet het wieden van het onkruid, maar het lopen op de stijle heuvels. Daarna hebben we aan de andere kant van de ranch hekken gerepareerd. Klinkt saai, maar opzich wel leuk werk.
Die nacht ben ik nog met een paar anderen in een speciale slaapzak buiten gaan slapen onder de sterrenhemel. Het was wel een beetje koud, maar onwijs mooi! Ik heb wel 7 vallende sterren gezien het was zo onwijs mooi!


Donderdag hadden we veel op het programma staan. We hebben eerst nog wat spellen toegepast bij onze paarden. Ik merkte doordat mijn onzekerheid weg was het een stuk beter ging op Lotta.
Toen zijn we de heuvels ingegaan om koeien te vangen en die daarna naar de ranch brengen. Het was een stuk moeilijker dan met schapen, maar ook dit was leuk en mooi werk. Ik merkte dat het paardrijden voor mij heel erg was verbeterd!
Toen de koeien terug bij de rach waren hebben we de koeien en de kalven van elkaar gescheiden en moesten de koeien gewogen worden en kregen ze anti-parasiet spray. Ik vond het echt leuk werk met die koeien en begreep niet waarom ik bij opa en oma op de boerderij nooit meehielp. Dus ome Harry als je iemand nodig hebt dan weet je dat!
Daarna hebben we een soort lasso-wedstrijd gehad met de kalven en we met een team van 2 personen leerden we hoe je met een kalf worsteld. Ook dat was lomp!
In de ochtend had ik beloofd dat ik met Molly het 11 jarig meisje met haar buiten ging slapen, maar dat was voordat ik wist dat we tussen de koeien en kalven zaten die nog steeds gescheiden waren van elkaar. Het was een flinke afstand tussen beiden, maar je kon het nog wel goed horen. Molly wilde toch wel heel erg graag buiten slapen en belofte maakt schuld. Het kind was natuurlijk helemaal blij en gelukkig dus dat vond ik wel leuk. Opzich lukte het toch om door het geloei van de koeien heen te slapen, alleen werd ik toch wakker want het geloei kwam wel heel dichtbij. Ik kon het heel slecht zien, maar er waren kalven ontsnapt. Op het begin was ik bang, maar ze bleven toch wel uit de buurt. Ze gingen bij de hekken staan waar hun moeders in de buurt waren. Het kon geen kwaad, maar we moesten wel door het geloei slapen wat een stuk harder klonk.


Ik was dus behoorlijk moe de volgende dag en we hadden nog wel wat dingen op het programma staan de laatste dag.
We leerden eerst hoe je de zadels onderhoud met schapenvet. Daarna hebben we de paarden uit de wei gehaald en mochten we met ze zwemmen. Dat was wel leuk, maar ook eng want je bent bang dat ze op je blote voeten gaat staan. Toen de paarden opdroogde hebben we de koeien losgelaten in de wei. Dat scheelde een hoop herrie!
Daarna gingen we weer terug op de paarden en hebben we nog wat spellen met ze gedaan. Toen hebben we geleerd hoe je in galoo gaat met het paard. Dat was leuk en eng tegelijk, want je gaat ineens een stuk sneller. Omdat je zo op en neer gaat had ik wel medelijden met de rug van Lotta. Daarna hebben we nog 2 verschillende race spellen gedaan en ons team had 2 keer gewonnen! En toen moesten we afscheid nemen van onze paarden. Ik moest niet huilen ofzo maar ik vond het wel jammer. Lotta is een heel lief paard. Nadat we de referencies uitgereikt kregen gingen we weer terug naar Tamworth. Ver weg van de boerderij, maar ik hoorde nog steeds iedere keer de koeien nog steeds.
We hebben in Tamworth nog met z'n allen ergens gegeten in een restaurant en toen heb ik van de meesten afscheid moeten nemen. Je bouwt wel een band op als je 5 dagen daar bent en ook samen slaapt. Het was een leuke en gezellige groep.

Ik heb echt heel veel plezier gehad op de cursus. Veel geleerd en leuke mensen ontmoet. Dit vergroot ook de kans op een baan op een boerderij, maar opzich hoef ik niet perse op een boerderij te werken. Er is me verteld dat de kans groot is dat ik als banketbakker kan werken bij de Oostkust.

Ik ben in het hostel in Tamworth, maar ik weet niet hoe lang ik hier blijf want het is hier best wel gezellig. Opzich wel handig om werk te zoeken, maar ik kijk wel waar het schip strand. Dat is wel leuk aan het reizen zonder plan.

Ik hoop dat het verslag niet te lang was en toch een beetje leuk was om te lezen. Jullie zien wel in mijn volgende verslag wat mijn volgende avontuur is!

Bedankt voor het lezen!

  • 20 April 2013 - 10:03

    Tim:

    Heej lieverd,

    Jouw verslagen kunnen niet lang genoeg zijn, altijd leuk om te lezen.
    Wat stoer dat je nu gewoon een echte cowgirl bent.
    Moeten wij nu later ook een paard? =p

    Echt leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt,
    en wat een mooie foto's..

    Tot de volgende blog

    Dagdag dikke kus..


    P.s. groetjes van Jolien =p

  • 20 April 2013 - 13:35

    Karin:

    Ha Moniek,

    Wat leuk om je verhalen te lezen en wat fijn dat het je goed bevalt.
    Geniet met volle teugen en maak nog vele mooie kiekjes!

    Gr karin

  • 20 April 2013 - 20:38

    Tonny En Mientje:

    Tjé Moniek,
    Wat heb je weer een prachtig avontuur beleefd; en je kunt het zo heerlijk vertellen!
    En ook je foto"s zijn prachtig.
    Wij genieten enorm van je enthousiaste verhalen, dus ... gewoon doorgaan!
    Lieve groetjes van Tonny en Mientje

  • 21 April 2013 - 12:39

    Arian Van Och:

    Hoi Moniek,

    Wat een heerlijk avontuur weer. Je kan zo mee gaan spelen in Mclouds Daughters!! En ik had toch altijd al gezegd dat paarden leuke en lieve beesten zijn?? Nou laat eerst die spierpijn maar eens wat wegtrekken en dan op naar het volgende avontuur. Keileuk om te lezen elke keer, kijk alweer uit naar het volgende blog!!
    groetjes Arian en de kids. Dikke kus van Mika XXX

  • 21 April 2013 - 14:21

    Joop&rink:

    H allo Moniek
    Wat maak jij veel mee en het is wel spannend allemaal.
    Alleen ik had dat schaap toch niks van gegeten, vond het maar zielig.
    Paarden zijn leuk he
    En je foto s zijn ook mooi wat een mooi land is dat.
    Geniet ermaar van.

    Groetjes van Joop en Rink en Max.

  • 21 April 2013 - 20:07

    Johnny-esther:

    hallo cowgirl,
    mooi verslag moniek hoor,wat heb je weer allemaal leuke en spannende dingen meegemaakt.
    alleen dat stukje van de arme schaap was dan weer minder,maar ja vlees groeit niet aan de boom,maar toch. geniet nog maar even daar als het zo leuk is.
    we kijken uit naar je volgende verslag,doei meiske xxx

  • 21 April 2013 - 21:05

    Cd:

    je doet vele leuke dingen en maakt veel gezellige dingen mee

    lees ik in je boeiende verslagen

    veel plezier nog de komende tijd

    groetjes cd

  • 21 April 2013 - 21:54

    Sien:

    Hoi Moniek

    Heb je verslag met een glimlach gelezen :-)
    Ik vind het echt iets voor jou, het avontuur galoppeert van mijn scherm ..iaaaahh
    En de foto's zijn weer super mooi.
    Je kan straks als je weer thuis bent zo solliciteren bij de bereden politie ...ook leuk!!

    Dank je wel voor je mooie verslag, het ga je goed Meis
    Groetjes Sien

  • 21 April 2013 - 22:30

    Ineke:

    hoi Moniek,

    weer jou avontuur gelezen,het lijkt wel op een Bonanza film schapen,paarden en koeien.en met de lasso gooien.
    vindt het erg leuk om te lezen dat zo geniet.blijf ze schrijven die aardige verhalen.
    liefs Ineke

  • 25 April 2013 - 13:14

    Harmen & Marije :

    Hey Moniek,

    Ik / we heb(ben) eindelijk eens de tijd gehad / genomen om je verhalen te lezen. Sorry voor het lange wachten, we hebben het een beetje druk gehad. Moest wel even flink bijlezen hoor ;-). Ontzettend leuk om je verhalen zo te lezen. Allereerst, hoe vond je Bangkok / Thailand? Harmen en ik vinden het een geweldig land en hebben er ook mooie dingen beleefd (zoals wat je met de olifanten bv hebt gedaan).

    Hoe gaat het verder daar allemaal? Ik zie gewoon foto's en een verhaal voorbij komen van paardrijden. Leuk zeg! Dat wordt bij terugkomst dus eens paardrijden met z'n allen! Wat zijn je overige plannen nog? Ik kan me voorstellen iets van duiken / surfen etc? Wat een heerlijk onbezorgd leventje zo zeg....we zijn gewoon hartstikke jaloers op je.

    Hier verder alles goed. Ik (Marije) ben inmiddels met verlof en moet wel wennen aan het 'thuis' zitten. Gelukkig werk ik stiekem ook nog 2,5 dag in de week (thuis). Voor de rest is het afwachten totdat de kleine komt. Kan ieder moment gebeuren. Dus wie weet is het volgende berichtje wel dat je tante bent geworden. Kun je niet eens even bij de aboriginals gaan raadplegen wanneer de kleine komt ;-). Ga je trouwens nog naar afstammelingen van de aboriginals?

    Hoe dan ook, we lezen het wel in een volgend verhaal. Geniet ervan. Tijd gaat zó snel.

    Groetjes H&M

  • 21 Mei 2013 - 21:30

    Familie Bekkers:

    Hallo Moniek,

    wat een mooi verhaal en wat een avontuur zeg!
    Niet te geloven,wat een mooie blog om te lezen.Hier dioen mensen een heel leven over wat jij allemaal meemaakt!!
    Je schrijft zo mooi dat we ons helemaal voor kunnen stellen hoe jij daar tussen die koeien ligt te slapen onder een prachtig sterrenhemel..
    Inderdaad McClouds(toon's) Daughter.

    We gaan snel de volgende blog lezen.
    Lieve groetjes ,Lau en Dianne tess eefje ties xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Actief sinds 16 Mei 2011
Verslag gelezen: 5357
Totaal aantal bezoekers 62542

Voorgaande reizen:

18 Maart 2013 - 11 Maart 2014

Australië

11 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Bangkok

15 Juni 2011 - 25 Oktober 2011

Westhampton Beach

Landen bezocht: